اخبار

واکسیناسیون دانشجویان

  • 1400/6/29

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، مطابق اعلام مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت سامانه ثبت نام واکسیناسیون ویژه تمامی دانشجویان وزارت علوم، وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد، طلاب و حوزه‌های علمیه از روز ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ آغاز شده و تاکنون برخی از دانشجویان دز اول را دریافت کرده اند.

همچنین برخی از دانشجویان خوابگاهی دانشگاه‌های تهران هم دز دوم واکسن را تزریق کرده اند تا بتوانند برای کلاس‌های حضوری سال تحصیلی جدید آماده شوند. دانشگاه‌های کشور هم طی چند روز گذشته در خصوص زمان واکسیناسیون دانشجویان اطلاعیه‌ای صادر کرده اند.

حدود ۵۰ درصد دانشجویان تحصیلات تکمیلی واکسینه شدند

محمد رضا آهنچیان مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم درباره آمار دانشجویانی که تا کنون واکسینه شده‌اند گفت: ما آماری در این رابطه نداریم، چون مراکز تعریف شده وزارت بهداشت، از طریق پیامک، دانشجویان را از لیستی وزارت علوم در اختیار آن‌ها قرار داده، برای واکسیناسیون فرا می‌خوانند.

وی ادامه داد: بنابراین تا امروز آمار دقیقی دریافت نکرده‌ایم، ولی گزارش‌هایی که از دانشگاه‌ها و دانشجویان داشته‌ایم نشان از این دارد که نزدیک به ۵۰ درصد دانشجویان تحصیلات تکمیلی که در اولویت قرار داشتند واکسینه شده‌اند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم تحقیقات و فناوری درباره اینکه اکنون شرایط برای بازگشایی دانشگاه‌ها به چه صورت است افزود: هر دانشگاه ویژگی‌های ممتازی از دانشگاه‌های دیگر دارد، ما در کشور دانشگاهی داریم که حدود ۵۰ هزار دانشجو دارد و دانشگاهی که یک هزار دانشجو داشته و دانشجوی تحصیلات تکمیلی ندارد پس بنابراین به طور کلی نمی‌توانیم درباره اینکه دانشگاه‌ها در چه تاریخی بازگشایی می‌شوند، صحبت کنیم.

آهنچیان افزود: از طرفی هم نسبت بومی بودن دانشجویان در دانشگاه‌ها متفاوت است و بیشترین مشکل ما مربوط به شهر‌های بزرگ است همان جایی که کرونا هم بیشتر جولان می‌دهد که همه این‌ها باعث می‌شود که نتوانیم برای همه دانشگاه‌ها یک نسخه لحاظ کنیم ضمن اینکه ما سه سطح تصمیم گیری داریم.

وی ادامه داد: در حال حاضر همه آموزش‌ها مجازی است به‌جز دانشجویان تحصیلات تکمیلی که به‌خاطر رساله، پایان‌نامه و یا پروژه‌هایشان مجبورند در محیط دانشگاه باشند.

وی درباره وضعیت خوابگاه‌های دانشگاه ه در سال تحصیلی جدید نیز گفت: خوابگاه‌های ما به شکل اتاق تک نفره در سال گذشته دایر بوده است و این تصور که دانشگاه‌ها در زمان کرونا و بعد از اسفند ۹۸ تعطیل بوده‌اند تصور درستی نیست، ولی تکلیف خوابگاه‌ها، دانشگاه به دانشگاه متفاوت است.